Het aantal fietsongevallen neemt toe. In Drenthe was er vorig jaar een stijging van 22,4%. Daarmee is het de provincie met de hoogste procentuele stijging van het land. Deze toename is opvallend veel sterker dan de landelijke stijging van 6,3%, zo blijkt uit het jaarlijkse fietsenonderzoek van Independer op basis van data van onder andere Rijkswaterstaat en verzekeraars. Vooral in Emmen zijn fietspaden onveiliger geworden.

De zomervakantie is voorbij en veel kinderen pakken weer de fiets naar school. Dat betekent extra goed opletten in het verkeer, want het gaat helaas nog regelmatig mis. In Drenthe werden vorig jaar meer incidenten geregistreerd dan in 2023. Waar er in 2024 in totaal 366 fietsongevallen plaatsvonden, waren dat er een jaar eerder nog ‘slechts’ 299.

Sterkste stijging in Emmen en Aa en Hunze

In Emmen was de sterkste toename van het aantal fietsongevallen. In 2024 ging het om 96 incidenten, 36 meer dan een jaar eerder. Ook in Aa en Hunze (+9), Assen (+6) en Meppel (+6) is het oppassen geblazen. Gelukkig steeg het aantal fietsongevallen niet overal in Drenthe. In Noordenveld was juist een daling (-4), evenals in Westerveld (-3).

Hier gebeuren de meeste fietsongevallen in Drenthe

Ondanks dat het aantal fietsongevallen sterk is toegenomen in Drenthe, blijven de fietspaden hier nog relatief veilig. Zeker als je het aantal incidenten afweegt tegen het aantal inwoners. In 2024 waren er in Drenthe 7,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt ver onder het landelijk gemiddelde (11,5).

Wel lopen de cijfers per gemeente uiteen. Uitschieters zijn Meppel en Assen. In beide gemeenten gebeuren jaarlijks 9,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Het zijn hiermee de minst fietsveilige woonplaatsen van Drenthe. De 5 gemeenten met relatief de meeste fietsongevallen in 2024:

  1. Meppel en Assen: in beide gemeenten 9,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners

  2. Emmen: 9,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners

  3. Aa en Hunze: 7,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners

  4. Noordenveld: 6,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Benieuwd hoe veilig de fietspaden zijn in jouw gemeente? Check dan de onderzoekspagina https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2025

Vaak is er een auto betrokken bij een fietsongeval

Bij veel fietsongevallen is een auto betrokken. In Drenthe is dat het geval bij 63,4% van de incidenten. Dit aantal ligt iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 57,1%.

“Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals bijvoorbeeld een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt in Nederland wettelijk extra beschermd”, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer.